INTERIA.PL - Portal internetowy

Ściąga

    INTERIA.PL   > Nauka i zabawa   Matura 2015     ściąga     matura     studia  
  
Szukaj

Bryk to Cię wciąga Twoja ściąga   pisz do nas
#bl
#bl
#bl
#bl
#bl
Ankieta
Ściąganie...
Jest nieuczciwe, ale czasem tak robię
To najlepszy sposób na uczenie się
A kto nigdy nie ściągał?
Wymaga sprytu i odwagi
Nie wiem, nie ściągam
głosuj >>
 ENCYKLOPEDIA
 KATALOG
   - polski
   - zagraniczny
 MELOMAN
SZTUKA W DWUDZIESTOLECIU MIĘDZYWOJENNYM

Można śmiało powiedzieć, że hasłem obrazującym przewrót w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, było: "Zobaczyć świat inaczej" Wynikało to z przemian w nowym, powojennym świecie, z osiągnięć nauki i filozofii.


Fizycy rozbili atom, więc artyści sztukę. Chciano stworzyć świat od nowa, poprzekształcać go zgodnie z wyobraźnią, zerwać z tradycją. Nastał czas awangardy. Odwzorowywać świat miały fotografie, a nie sztuka. Sztuka zyskała także powszechny zasięg dzięki rozwojowi komunikacji, mediów, techniki. Świat na płótnach artystów ulegał coraz większej deformacji.
Artyści sformułowali kilka zasad sztuki:
- Sztuką jest wszystko, co wyraża uczucie lub widzenie świata.
- Nie ma jedynego, ustalonego na zawsze kanonu piękna.
- Konstrukcja i montaż określają nową sztukę. Trzeba odrzucić zasady perspektywy i przestrzeni, świat dostarcza materii, a twórca buduje go na nowo.
Awangarda - Powstało wiele kierunków w sztuce, różniących się od siebie, jednak wszystkie miały cechę wspólną, właśnie awangardę. Artystę awangardowego cechowało:
- stałe eksperymentowanie,
- odważne kroczenie naprzód,
- szokowanie nowością,
- pociąganie za sobą innych,
- prowokacja,
- bycie niedostępnym dla mas,
- całkowite poświęcenie dla wypełnienia swej misji,
- pogarda dla tradycji,
- wyznawanie tylko własnych wartości,
- działanie na podstawie manifestów i programów.


Sztuka europejska

Fowizm - Cechował się śmiałymi pociągnięciami pędzla i ostrym kolorem. Twórców takich dzieł, wzorujących się na van Goghu, nazwano "les fauves", czyli dzikie bestie i od nich pochodzi nazwa kierunku. Dla artystów głębsze treści nie miały znaczenia, były zbędną "literaturą", interesował ich natomiast kolor, wyciskany na płótno prosto z tuby. Fowiści pragnęli być przede wszystkim malarzami. Najsławniejszym przedstawicielem był Henri Matisse.
Ekspresjonizm - Przedstawiano duchowe rozterki, napięcia i niepokoje współczesnego człowieka, za pomocą dramatycznych form i kolorów. Nastrój tworzyły jaskrawe farby, grube i gwałtowne pociągnięcia pędzla, co miało na celu osiągnięcie napięcia. Posługiwano się karykaturą i przedstawiano świat zdeformowany, jakby w krzywym zwierciadle. Idolem ekspresjonistów był Edvard Munch.
Kubizm - Jego głównymi przedstawicielami byli George Braque i Pablo Picasso, który przedstawiał świat w prostych formach geometrycznych (np. drzewo jako prostokąt, góra jako trójkąt). Sama nazwa kierunku pochodzi od francuskiego "le cube" (sześcian). Kubizm był rewolucją w malarstwie, przełomowym kierunkiem dla sztuki XX wieku. Zrywał z naśladowaniem natury, co pozwoliło twórcom eksperymentować z kształtowaniem przestrzeni. Przykładem może być obraz Picassa "Panny z Awinionu", uznawany za dzieło szaleńca, lub jako obraz niedokończony. W późniejszym okresie wprowadzano do dzieł kawałki tapet, słoje drewna, rzeczy pospolite, na rzecz ładnych. Tak powstała technika kolażu.


LOGA SMS

czy wiesz ?...
Czym jest normalność?
Skróter
 •Tematy maturalne
 •Czekamy na Wasze wypracownia
 •Francuskie pytania
 •Gajusz Juliusz Cezar
 •Znaczenie powstania listopadowego
 •Dobre rady
 •Najlepsze sposoby!
 •Sienkiewicz i Żeromski
 •Nowotwory
 •Kryzys w Europie XIV wieku