INTERIA.PL - Portal internetowy

Ściąga

    INTERIA.PL   > Nauka i zabawa   Matura 2015     ściąga     matura     studia  
  
Szukaj

Bryk to Cię wciąga Twoja ściąga   pisz do nas
#bl
#bl
#bl
#bl
#bl
Ankieta
Ściąganie...
Jest nieuczciwe, ale czasem tak robię
To najlepszy sposób na uczenie się
A kto nigdy nie ściągał?
Wymaga sprytu i odwagi
Nie wiem, nie ściągam
głosuj >>
 ENCYKLOPEDIA
 KATALOG
   - polski
   - zagraniczny
 MELOMAN
SZTUKA W DWUDZIESTOLECIU MIĘDZYWOJENNYM

Można śmiało powiedzieć, że hasłem obrazującym przewrót w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, było: "Zobaczyć świat inaczej" Wynikało to z przemian w nowym, powojennym świecie, z osiągnięć nauki i filozofii.


Fizycy rozbili atom, więc artyści sztukę. Chciano stworzyć świat od nowa, poprzekształcać go zgodnie z wyobraźnią, zerwać z tradycją. Nastał czas awangardy. Odwzorowywać świat miały fotografie, a nie sztuka. Sztuka zyskała także powszechny zasięg dzięki rozwojowi komunikacji, mediów, techniki. Świat na płótnach artystów ulegał coraz większej deformacji.
Artyści sformułowali kilka zasad sztuki:
- Sztuką jest wszystko, co wyraża uczucie lub widzenie świata.
- Nie ma jedynego, ustalonego na zawsze kanonu piękna.
- Konstrukcja i montaż określają nową sztukę. Trzeba odrzucić zasady perspektywy i przestrzeni, świat dostarcza materii, a twórca buduje go na nowo.
Awangarda - Powstało wiele kierunków w sztuce, różniących się od siebie, jednak wszystkie miały cechę wspólną, właśnie awangardę. Artystę awangardowego cechowało:
- stałe eksperymentowanie,
- odważne kroczenie naprzód,
- szokowanie nowością,
- pociąganie za sobą innych,
- prowokacja,
- bycie niedostępnym dla mas,
- całkowite poświęcenie dla wypełnienia swej misji,
- pogarda dla tradycji,
- wyznawanie tylko własnych wartości,
- działanie na podstawie manifestów i programów.


Sztuka europejska

Fowizm - Cechował się śmiałymi pociągnięciami pędzla i ostrym kolorem. Twórców takich dzieł, wzorujących się na van Goghu, nazwano "les fauves", czyli dzikie bestie i od nich pochodzi nazwa kierunku. Dla artystów głębsze treści nie miały znaczenia, były zbędną "literaturą", interesował ich natomiast kolor, wyciskany na płótno prosto z tuby. Fowiści pragnęli być przede wszystkim malarzami. Najsławniejszym przedstawicielem był Henri Matisse.
Ekspresjonizm - Przedstawiano duchowe rozterki, napięcia i niepokoje współczesnego człowieka, za pomocą dramatycznych form i kolorów. Nastrój tworzyły jaskrawe farby, grube i gwałtowne pociągnięcia pędzla, co miało na celu osiągnięcie napięcia. Posługiwano się karykaturą i przedstawiano świat zdeformowany, jakby w krzywym zwierciadle. Idolem ekspresjonistów był Edvard Munch.
Kubizm - Jego głównymi przedstawicielami byli George Braque i Pablo Picasso, który przedstawiał świat w prostych formach geometrycznych (np. drzewo jako prostokąt, góra jako trójkąt). Sama nazwa kierunku pochodzi od francuskiego "le cube" (sześcian). Kubizm był rewolucją w malarstwie, przełomowym kierunkiem dla sztuki XX wieku. Zrywał z naśladowaniem natury, co pozwoliło twórcom eksperymentować z kształtowaniem przestrzeni. Przykładem może być obraz Picassa "Panny z Awinionu", uznawany za dzieło szaleńca, lub jako obraz niedokończony. W późniejszym okresie wprowadzano do dzieł kawałki tapet, słoje drewna, rzeczy pospolite, na rzecz ładnych. Tak powstała technika kolażu.


LOGA SMS

czy wiesz ?...
Co nowego w bazie ściąg?
Skróter
 •Tematy maturalne
 •Czekamy na Wasze wypracownia
 •Francuskie pytania
 •Gajusz Juliusz Cezar
 •Znaczenie powstania listopadowego
 •Dobre rady
 •Najlepsze sposoby!
 •Sienkiewicz i Żeromski
 •Nowotwory
 •Kryzys w Europie XIV wieku