INTERIA.PL - Portal internetowy

Ściąga

    INTERIA.PL   > Nauka i zabawa   Matura 2015     ściąga     matura     studia  
  
Szukaj

Bryk to Cię wciąga Twoja ściąga   pisz do nas
#bl
#bl
#bl
#bl
#bl
Ankieta
Ściąganie...
Jest nieuczciwe, ale czasem tak robię
To najlepszy sposób na uczenie się
A kto nigdy nie ściągał?
Wymaga sprytu i odwagi
Nie wiem, nie ściągam
głosuj >>
 ENCYKLOPEDIA
 KATALOG
   - polski
   - zagraniczny
 MELOMAN
Pokarm jako źródło energii

Pokarm możemy traktować jako paliwo dostarczające nam energii. Jego wartość energetyczną specjaliści od żywienia mierzą w jednostkach opartych na pomiarze temperatury, nazywanych kaloriami. Głównym źródłami energii w pożywieniu są węglowodany i tłuszcze. Węglowodany to skrobia i cukry zmagazynowane w przez rośliny w nasionach i w bulwach. Wynika stąd że węglowodany występują w produktach zbożowych, nasionach, warzywach i owocach. W dodatku wszystkie pokarmy zawierające cukier są źródłem węglowodanów. Należą do nich mięso i mleko, a zatem wszystkie produkty mleczne. Tłuszcze występują w czerwonym mięsie, nabiale, margarynie, rybach i niektórych roślinach strączkowych. Węglowodany są dla organizmu źródłem szybko otrzymywanej energii. Okazuje się jednak że węglowodanów nie można zmagazynować w większych ilościach, zatem podstawowe zapasy energii pochodzą z tłuszczów.


Tłuszcze mają stosunkowo małą zawartość tlenu , co sprawia, że charakteryzuje je wysoki potencjał energetyczny. Tłuszcze dostarczają 2,5 razy więcej kalorii niż taka sama ilość wagowa węglowodanów. Pomimo to należy pamiętać, że cukier i skrobia są źródłem szybko otrzymywanej energii, i na przykład wielu sportowców właśnie z węglowodanów a nie z tłuszczów , pobiera energię potrzebną im w krótkiej chwili zwiększonego wysiłku.
Nadmiar białka pobieranego z pożywienia , zmagazynowanego w postaci tłuszczów , również może być źródłem energii. Jednak , jeżeli ktoś zgromadzi zbyt duże zapasy tłuszczu - czyli cierpi na poważną nadwagę będzie się czuł o wiele mniej energiczny , ponieważ jego ciało będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar tkanki tłuszczowej.
Przykłady diet:
- Gotowany ryż i jarzyny, kruche ciasto z owocami - przykład posiłku piłkarzy. Spożywają oni dużo węglowodanów, dzięki temu mięśnie wypełniają się glikogenem, stanowiącym dla nich źródło energii.
- Tenisiści jadają podobnie jak piłkarze: dużo makaronu z sosem i owocowy deser. W tym zestawie znajdują składniki energetyczne, które ułatwiają graczom wytrzymanie do końca meczu, trwającego czasami nawet ponad 4 godziny.
- Kolarskie śniadanie zaczyna się od talerza zupy mlecznej , miski makaronu posypanego parmezanem z kropelką oleju
- Ryba z wody i sałata nie zaszkodzą gimnastyczce przed zawodami. Zawodniczki potrzebują przed zawodami pożywienia bogatego w białko i wodę.
- Makaron z jajkiem do tego ziemniaki to doskonałe źródło energii dla biegaczy
- Bez żadnych ograniczeń mogą jeść pływacy. Posiłek powinien im dostarczać dużą dawkę węglowodanów.

autor: Sylwia Zduńczyk


LOGA SMS

czy wiesz ?...
Kogo cytować?
Skróter
 •Tematy maturalne
 •Czekamy na Wasze wypracownia
 •Francuskie pytania
 •Gajusz Juliusz Cezar
 •Znaczenie powstania listopadowego
 •Dobre rady
 •Najlepsze sposoby!
 •Sienkiewicz i Żeromski
 •Nowotwory
 •Kryzys w Europie XIV wieku