INTERIA.PL - Portal internetowy

Ściąga

    INTERIA.PL   > Nauka i zabawa   Matura 2015     ściąga     matura     studia  
  
Szukaj

Bryk to Cię wciąga Twoja ściąga   pisz do nas
#bl
#bl
#bl
#bl
#bl
Ankieta
Ściąganie...
Jest nieuczciwe, ale czasem tak robię
To najlepszy sposób na uczenie się
A kto nigdy nie ściągał?
Wymaga sprytu i odwagi
Nie wiem, nie ściągam
głosuj >>
 ENCYKLOPEDIA
 KATALOG
   - polski
   - zagraniczny
 MELOMAN
Pokarm jako źródło energii

Pokarm możemy traktować jako paliwo dostarczające nam energii. Jego wartość energetyczną specjaliści od żywienia mierzą w jednostkach opartych na pomiarze temperatury, nazywanych kaloriami. Głównym źródłami energii w pożywieniu są węglowodany i tłuszcze. Węglowodany to skrobia i cukry zmagazynowane w przez rośliny w nasionach i w bulwach. Wynika stąd że węglowodany występują w produktach zbożowych, nasionach, warzywach i owocach. W dodatku wszystkie pokarmy zawierające cukier są źródłem węglowodanów. Należą do nich mięso i mleko, a zatem wszystkie produkty mleczne. Tłuszcze występują w czerwonym mięsie, nabiale, margarynie, rybach i niektórych roślinach strączkowych. Węglowodany są dla organizmu źródłem szybko otrzymywanej energii. Okazuje się jednak że węglowodanów nie można zmagazynować w większych ilościach, zatem podstawowe zapasy energii pochodzą z tłuszczów.


Tłuszcze mają stosunkowo małą zawartość tlenu , co sprawia, że charakteryzuje je wysoki potencjał energetyczny. Tłuszcze dostarczają 2,5 razy więcej kalorii niż taka sama ilość wagowa węglowodanów. Pomimo to należy pamiętać, że cukier i skrobia są źródłem szybko otrzymywanej energii, i na przykład wielu sportowców właśnie z węglowodanów a nie z tłuszczów , pobiera energię potrzebną im w krótkiej chwili zwiększonego wysiłku.
Nadmiar białka pobieranego z pożywienia , zmagazynowanego w postaci tłuszczów , również może być źródłem energii. Jednak , jeżeli ktoś zgromadzi zbyt duże zapasy tłuszczu - czyli cierpi na poważną nadwagę będzie się czuł o wiele mniej energiczny , ponieważ jego ciało będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar tkanki tłuszczowej.
Przykłady diet:
- Gotowany ryż i jarzyny, kruche ciasto z owocami - przykład posiłku piłkarzy. Spożywają oni dużo węglowodanów, dzięki temu mięśnie wypełniają się glikogenem, stanowiącym dla nich źródło energii.
- Tenisiści jadają podobnie jak piłkarze: dużo makaronu z sosem i owocowy deser. W tym zestawie znajdują składniki energetyczne, które ułatwiają graczom wytrzymanie do końca meczu, trwającego czasami nawet ponad 4 godziny.
- Kolarskie śniadanie zaczyna się od talerza zupy mlecznej , miski makaronu posypanego parmezanem z kropelką oleju
- Ryba z wody i sałata nie zaszkodzą gimnastyczce przed zawodami. Zawodniczki potrzebują przed zawodami pożywienia bogatego w białko i wodę.
- Makaron z jajkiem do tego ziemniaki to doskonałe źródło energii dla biegaczy
- Bez żadnych ograniczeń mogą jeść pływacy. Posiłek powinien im dostarczać dużą dawkę węglowodanów.

autor: Sylwia Zduńczyk


LOGA SMS

czy wiesz ?...
Jakie są techniki ściągania?
Skróter
 •Tematy maturalne
 •Czekamy na Wasze wypracownia
 •Francuskie pytania
 •Gajusz Juliusz Cezar
 •Znaczenie powstania listopadowego
 •Dobre rady
 •Najlepsze sposoby!
 •Sienkiewicz i Żeromski
 •Nowotwory
 •Kryzys w Europie XIV wieku